dijous, 19 de novembre de 2015

Què vol dir realment mirar una obra d'art?


Actualment la relació amb les obres d'art és habitual però això no sempre ha estat així. En primer lloc, cal destacar que les obres d'art són objectes que ens donen explicacions, és a dir, van molt més enllà del que a simple vista veiem. Així doncs, què és el que veiem quan mirem una obra d'art? Què vol dir realment mirar una obra d'art?

Mirar és un acte normal i reflexiu del nostre dia a dia. No obstant això, quan es tracta d'observar una obra d'art això no és suficient. Com espectadors d'art, hem de detenir la mirada sobre els objectes o detalls de manera diferent a com ho fem amb la resta de coses del nostre dia a dia. Hem de mirar a través de l'art. I és obvi que no tothom mirarà i entendrà l'art de la mateixa manera.

Quan mirem una obra d'art, automàticament ens preguntem què veiem i què hem de veure. D'alguna manera ens obliguem a saber alguna cosa sobre l'època, l'autor, l'estil... Aquesta és el primer signe de que estem mirant correctament una obra d'art. L'art ens ha de dir coses. Ha de fer-nos preguntes.
Quan estem davant una obra d'art s'activa en nosaltres, els espectadors, la curiositat però també se'ns activen els prejudicis i les idees. Per tant, mirar una obra d'art mai serà un acte neutre i cada espectador emetrà un judici diferent però igualment respectable.

L'acció de contemplar una obra d'art, com he dit anteriorment, ha anat canviant al llarg dels anys. Fins fa relativament poc era una acció reservada a les elits socials però actualment es tracta d'una acció massificada perquè l'accés a museus i sales d'exposicions, entre altres, està a l'abast de tots els públics.

L'espectador és un paper fonamental en la vida d'una obra d'art perquè és el que li atorga el sentit que té més enllà de la seva matèria. Les obres d'art no són només coses sinó que són obres amb sentit i significació. Algunes, fins i tot tenen sentit a pesar de la seva destrucció o pèrdua, tant sentit que poden haver-se perdut fa milers d’anys però encara apareixen en els nostres llibres.

L'art està estretament relacionat amb el context històric en què es desenvolupa. Moltes de les representacions artístiques de les que gaudim actualment són el reflex d'un període concret de la història. No obstant això, l'art té la capacitat de mostrar-nos el context històric però també el context cultural, i artístic, per tant podem determinar moltes coses més enllà de la seva materialitat. De fet, coneixent aquests contextos podem entendre millor algunes de les representacions artístiques més rellevants de la història. Aquests contextos però, també estan influenciats per les idees i els prejudicis. Depenent d'una ideologia o una altra, un espectador pot percebre una obra d'una manera o altra.

Així doncs, veure una obra d'art mai és només mirar-la sinó que cal viure-la, pensar-la i experimentar-la. D'aquesta manera podrem descobrir la seva vida i el seu sentit.

Com ha canviat la manera de mirar les obres d'art? Com les mirem avui?

Actualment vivim en el món del turisme cultural que és, en gran part, l'impulsor d'aquesta cosificació materialista de les obres. No obstant això, també és el factor que ha difós l'art per tots els públics renunciant a les elits que en gaudien fins fa relativament poc. Actualment, tenir una experiència amb una obra d'art implica certa distància entre l'obra i l'espectador com a conseqüència de la conversió d'una experiència elitista a una experiència de multituds i massificació. Cada vegada són més els artistes que s'han interessat i han treballat la relació entre l'espectador i les obres d'art (Francesco Jodice o Hans Haacke entre altres) i la veritat és que els seus treballs són molt interessants.

Així doncs, mirar una obra d’art no implica només el sentit de la vista sinó que implica la totalitat dels nostres sentits i els nostres coneixements. D’aquesta manera aconseguirem veure què hi ha més enllà de l’art. Veurem a través de l’art. I podrem viure’l. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada